9 augusti 2009

Burp you son of a... beautiful and wise woman


När ungen har nyätit och det låter exakt som att skaka en halvfull 1,5-literscola när man guppar honom inser den listiga mamman genast att han behöver rapa. På dagen är det inga problem. På natten är det en annan femma. När han ätit klart är pojken så trött att han hänger som någon annan trasdocka i ens grepp och då är det inte särskilt lätt lura en rap ur honom. Jag rapbänksguppar så länge som jag vågar, men ju mer man guppar, desto närmre kommer man the point of no return när han vaknar till och bryter ihop. På riktigt bryter ihop. Vad vi har att välja mellan är alltså ett grininferno kl 03.47 eller en pojke som somnar om med en rap lurandes i magen. Ja, jag är en dålig mamma. Jag väljer alltid lurande rapen fast jag VET att man ska få ut all luft ur ungen för annars får han ont i magen och blablabla. På kvällen tänker jag "i natt ska han få rapa ordentligt". Men när natten kommer tänker jag "i natt behöver jag få sova ordentligt". Om han nu får så himlades ont i magen kan han väl låta bli att svälja luft, resonerar jag då.

På bilden är vi ganska nära the point of no return. Han är så pass vaken att han gnuggar ögonen. Gissa vem som kvickt stuvade undan telefonen och släckte lampan 0,3 sekunder efter denna bild togs.

3 kommentarer:

  1. jag e så impad av dig. Att bli med bebis är ju världens äventyr. :)

    SvaraRadera
  2. Samma sak här! Grejen är bara att Pom(mac) alltid börjar gnälla en timme senare - då rapen MÅSTE upp. Så.. Det är bara att välja: Ilsken, vaken och rapad bäbis kl 02 eller en snurrande, gnällande bebis kl 03. Försöker alltid få honom att rapa på en gång, men som sagt.. sovande bebiskroppar rapar sällan..

    SvaraRadera
  3. Per han fiser ut luften han inte rapar upp. Ibland undrar man hur en sån liten kropp får rum med så mycket luft utan att få ont i magen.
    Hur går det med att få Helmut att sova i egen säng? Om du har kommit på något bra knep kan du vara snäll och ge det till mig? Börjar bli trångt i sängen.. ;)

    SvaraRadera