12 september 2009

Ljuvligt doftande presentation

Ni vet de här pennorna? Luktpennorna? Har ni tittat på baksidan av dem? Om ni har det, har ni sett den här bilden.

Det är alltså en man som ritar någon slags graf. Han har skjorta, slips och rejäla glasögon, och det ser ut som att han mycket noggrant (det är mååånga streck i grafen) förbereder en jobbpresentation. Med luktpennor. Jag upprepar: med luktpennor. Jag skulle vilja vara med på det där mötet.

- ... och som ni ser då har vår konkurrent gått ifrån och hade under kvartal 3 47% av marknadsandelarna vilket innebär att...
- Ursäkta att jag avbryter, kan du vänta en stund Nyberg. Är det bara jag eller stinker det fullkomligt av syntetisk apelsin och blåbär härinne? Vad är det som har hänt? Kan någon öppna ett fönster, jag får huvudvärk av det här. Vi kanske kan ta en paus tills luften blir lite bättre.

Eller ville han ge blindskriften en utmaning på marknaden för skrift för synskadade?
- ... och då följer man bara lukten med näsan - du kan välja vilken lukt du vill, jag brukar ta lakrits för jag är en liten gottegris - här har vi till exempel ett A. En stor fördel gentemot Brailleskriften är att man också kan luktläsa grafer och bilder. Här i botten känner vi apelsindoften mycket tydligt. Men hepp! Nu plötsligt luktar det blåbär, och då förstår den luktläsande att detta är ett annat fält i grafen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar