14 december 2009

BVC-rapport

Saker som hände under BVC-besöket i dag.
  • Helmut hörde superbra på båda öron. Wax, be gone!
  • Förra gången frågade jag också om vi skulle väga och mäta och då var det självklart att vi skulle göra det. Det gör man varje gång på BVC, sa BVC-tanten snipigt. Därför blev jag lite förvånad när det såg ut som att hon väntade sig att vi skulle gå utan att vi hade vägt och mätt i dag, så jag frågade om vi skulle väga och mäta innan vi gick. Om du vill, sa BVC-tanten och ryckte på axlarna. Jo, det vill jag, sa jag. Då vägde vi Helmut. Hon iddes inte mäta honom eftersom "det kommer ändå att vara typ samma längd som sist". Dessutom förde hon in "typ samma längd som sist" på hans kurvor (tror jag, jag fick bara en snabb glimt av dem). Jag är djupt skakad. (Och kanske också lite skadad som tycker att detta är ett stort fusk och vill mena att Helms kanske har vuxit fem cm på dessa tre veckor. Ja, hur ska man kunna veta om man inte har mätt, va?)
  • BVC-tanten påpekade att man absolut inte ska ge morfin till förkylda bebisar. Jahaja, sa jag och undrade i mitt stilla sinne om hon tyckte att jag såg ut som typen som ger sin bebis morfin på eget bevåg. Nåja, jag måste ge henne lite pluspoäng för omtanken, särskilt som jag varken hunnit duscha eller sminka mig på morgonen, plus att mitt plattångade hår börjar se rejält stripigt ut. Det kan mycket väl hända att jag såg ut som en pundare under lysrören.
  • Tanten blev inte så impad av Helmuts många framsteg som jag hade hoppats. Till nästa gång ska vi göra som Knaada tipsade om, och lära Helmut användbara fraser som "Nu går jag, nästa gång du ringer så vill jag att det är viktigt". "Talk to the hand" tycker jag också är en bra och fiffig fras, då den kan användas ofta på hennes kontor. Då, om tanten vill fortsätta näbbas istället för att, som jag tycker, svimma av imponering över hur många saker Helmut kan så är det ju bara att han tar ton.
  • Vi var första besökarna för dagen och lämnade efter oss en bajsblöja med löst tandbrytningsbajs (första framtanden tittade fram igår, som en hyllning till lucia misstänker jag) på hennes kontor. Må den stinka tills städerskan kommer och må städerskan komma nästa vecka.

2 kommentarer:

  1. Hahahaha, det här är en ritkig rysare. Morfin till förkylda bebisar! Har ni ingen annan BVC-tant på mottagningen? Man får byta!

    SvaraRadera
  2. Städerskan har tagit jullov, tillbaka den 3e januari.

    SvaraRadera