22 januari 2010

Speciell konst för en speciell pojke

I oktober kontaktade jag en, vad det verkar, duktig hobbykonstnär som jag hittade via en blogg och undrade om hon ville rita ett par tavlor till oss. Den initiala beställningen i kommentarfältet löd typ "vill du rita ett par enkla teckningar till oss? Du behöver inte använda färg. Vad tror du om 300-350 kr för två teckningar?". Hon sa ja. Jag blev jättetaggad för jag har en latent men gigantisk fäbless för personalized and customized grejer. Denna fäbless vaknar till liv när jag får möjlighet att beställa från hantverkare eller typ tryckerier. Vi utbytte något mail tills jag tillslut skickade  detta mail (har kapat en del artighetsfraser, så det var lite längre från början).
Hej igen,
Jo. Vi vill ha två teckningar från dig om det fortfarande är ok? Vi sa ju svartvita teckningar, men du får välja själv om du vill jobba med bläck eller tusch eller blyerts eller vad man nu jobbar med om man är konstnärinna. :) Vi tänker rama in med passepartout och svart ram om det gör någon skillnad. Jag tog mig friheten att ladda ner och bifoga en av dina bilder som jag verkligen gillar (så att det blir rätt bild du tittar på). Molnen är verkligen superfina! Skickar också med en helt annan bild som jag har fastnat för - ett foto på en flicka med en boll som hänger på väggen hos "Christine". Jag menar inte att du ska göra precis en sån, men de här bilderna kanske kan ge lite inspiration, tänker jag? Jo, och så var det texter i teckningarna. Dels skulle jag vilja att det stod "Helmut" någonstans i båda teckningarna (vi tänker ge dem till vår son Helmut). Kanske lite halvgömt? Typ att det står i en hårlock eller i en linje? Och så vill jag ha med de här texterna, en i varje teckning förstås:


I was born to sing for you
I didn’t have a choice but to lift you up
And sing whatever song you wanted me to


Now the sky could be blue
I don’t mind
Without you it’s a waste of time


I övrigt har du fria händer. Säg bara till om något av det här inte funkar eller om du undrar över något! Vi kom ju överens om 300-350 kr, så välj en siffra däremellan som du tycker passar bra. :) Maila mig ditt kontonummer, och du får hemskt gärna skicka över en bild på teckningarna när de är klara så att jag ser att de existerar innan jag sätter in pengarna, så kan du skicka dem när du har sett att de kommit in. Inte för att jag misstror dig, men jag har haft problem med affärer över internet tidigare och har bestämt mig för att vara försiktigare med allt. :)

Men sedan kom jag på att jag inte fick med allt, så då skickade jag ett till mail.

Men hej igen. :)
Kom på en sak till. Om du tror att det blir för mycket text att ha mitt i teckningen och inte är för roddigt att få det att passa, tror du att du skulle kunna skriva texterna i liten stil och att de går som en "ram" runt respektive teckning?

Jag hörde aldrig av henne och nu undrar jag bara vad som gick fel? Det kan väl aldrig vara så att jag blev got carried away i min personalized and customized-vurm och hon tyckte att jag var en jobbig, krävande kund som plötsligt ville ha ett 1500-kronorsjobb för en femtedel av priset?

...

...

...

Nu när jag nyktert ser på det i efterhand tycker jag absolut inte att det var så. Hon har förmodligen varit sjuk i tre månader eller så (den där svininfluensan är inte att leka med) och hör av sig vilken dag som helst.

1 kommentar:

  1. Nej nej, vadå asjobbig och superkrävande? Hon har nog bara bytt mejladress. Eller som du säger, insjuknat i svininfluensan. Eller blivit bortförd av utomjordingar. Svårt att veta, kan vara vilket scenario som liksom.

    SvaraRadera