8 januari 2010

Mamma tankar


Har sett ett par bloggar som utlovat "mamma tankar", men till min stora förvåning och besvikelse visar det sig alltid vara en massa funderingar om barn!? Ni liksinnade som hittade hit och ville läsa om när mamma tankar ska inte bli besvikna.

Vi har en Ford Focus med flexifuel som alltså tar både etanol och 95-oktanig bensin. För det mesta väljer jag bensinen för att det brukar vara billigare per kilometer (etanolen är billigare per liter, men det går mer bränsle per kilometer) plus att det kan vara svårare att starta bilen med etanol när det är kallt. Har dock ofta dåligt samvete för att jag inte tar etanol, men jag försöker trösta mig med att de säger att om alla tankar med etanol går det massor av åkermark som kunde använts för att odla mat till svältande människor istället.

När jag tankade här kostade bensinen nästan 13 kronor litern (dyrt! Kommer ni ihåg när bensin kostade lika mycket som en mjölkliter?) och jag tankade fullt för cirka 560 kronor. Jag tror att Forden har betydligt mindre bränsletank än BMW:n som vi sålde, för nu är det alltid så billigt att tanka. Förut kunde en full tank gå på över 700 kronor, vill jag minnas.

4 kommentarer:

  1. Haha! Vet du vad som är ännu roligare? Det kommer nog trilla in en och annan här som sökt på just "mamma tankar" och som inte kommer fatta nånting av ditt inlägg!

    SvaraRadera
  2. Vackra mammatankar tycker jag, som poesi, förutom siffrorna då, där slår jag dövörat till.

    SvaraRadera
  3. Hahaha. Klockrent!
    Eller ska jag skriva Klock rent?
    Härlig blogg.

    SvaraRadera
  4. Underbart! (är jätteallergisk mot särskrivningar och ryser fortfarande när jag tänker på att jag lyckades med en sådan, pga att jag halkade på tangenterna naturligtvis, på en Facebookstatus en gång. För ett år sedan...)

    SvaraRadera