20 januari 2010

Kringla + mmm

Ända sedan han föddes har vi fått ge Helmut våra fingrar att suga på, istället för napp eller hans egna tummar. Det kan vara tids- och resurskrävande att en hel förälder blir fast bara för ett litet fingers skull. För att inte tala om att det börjar vara smärtsamt med alla fem tänder han har. (Men inget ont som inte för något gott med sig: eftersom Helmut lämnar tandmärken efter sig, som syns bättre irl än på kort, vet vi nu exakt hur långt det är mellan hans tänder och den innersta delen av gommen. Han har varit vänlig att göra märkningen på flera fingrar utifall att jag skulle tappa ett. Se bild.)


Men i alla fall. I går hittade jag kommandot till tumsugningen, helt på egen hand. Kringla + mmm.



PS. Det är exakt sådana här saker som jag vill att ni andra föräldrar tipsar mig om. Det hade sparat mig en massa besvär om någon kunde berättat det här för mig tidigare. Andra kommandon? Det vore fint om ni ville ge mig kissa på potta, somna utan gnäll och äta utan kladd. Tack på förhand.

3 kommentarer:

  1. Du ska få ett tips av mig:

    Använd avtrycken på fingrarna, rita ev dom till en liten karta. Då har ni god hjälp när ni sedan ska hitta dom där små gaddarna på ett uppånerhängande barn för tandborstning.

    PS!
    Kartan kan med fördel läsas uppåner från toppen av en bordslampa.

    SvaraRadera
  2. Trodde du visat hur mycket kortare dina fingrar blivit sedan Helms började suga. Sen kom jag ju på att det är tvärt om - de dras ju ut av sugandet.

    SvaraRadera
  3. Knaada: Bra tips! Då behöver vi bara veta hur man får honom att öppna munnen, sedan är vi hemma.


    Skrytmorsan: Ja, om de inte knipsas av först.

    SvaraRadera