12 november 2009

Kompisanalys

I går hängde vi på stan hela dagen, Helmut och jag. Barnvagnsbio, fika, shopping tillsammans med en ny mammakompis och en ny bebiskompis. Det var många saker vi gjorde/hade/tyckte lika, men ändå lite olika. Analys av några av lika-men-olikheternas effekt på ev vänskap:
  • De har en exakt likadan Emmaljungavagn som vi, i samma läderimitation och allt, fast svart. De vill inte heller byta till sittdelen för att liggdelen är mycket finare. Bra. Bra smak, och bra att det inte var samma färg. Kan inte gå bredvid någon som har exakt samma vagn.
  • Vi gillar samma inredningsgrejer. Och för typ två dagar sedan hällde jag upp Helms vällingpulver i en glasburk. Hon var ute efter en typ likadan burk till EXAKT samma välling utan att jag nämnt att min. Vi hittade EXAKT den jag hade! Hon sa att den var fin men köpte den inte. Kanske skulle hon köpa den senare. Dåligt. Jag tog det som en direkt förolämpning till min burk. Varför vill man inte köpa den på en gång, liksom?
  • Vi båda tyckte att det var hundra år sen vi var på bio sist. Jag var i somras, hon var för fem år sen. Det kan bara betyda att hon har ca 10 gånger bättre tidsuppfattning än mig. Bra. Tummen upp för kompisar med bra tidsuppfattning. Då slipper jag vänta om vi har bestämt tid. Då är det bara de som får vänta på mig.
  • Hon utbildar sig till makeup-artist. Jag behöver ännu en makeup-artist i mitt liv. Någon som kommer förbi varje morgon och vill sminka mig. Gärna någon som har magiska sminkkunskaper och kanske ett fungerande trollspö. Förmodligen bra. Ska dock förhöra mig om att hon verkligen vill sminka mig varje morgon. Vill inte ha nån som bara läskas och säger "åh, jag är en makeupartist, men jag vill inte sminka dig varje morgon", varenda gång vi ses.
  • Hon har storlek 23-24 i midjan på sina jeans. Hon kan ha storlek 25, men då sitter de dåligt. Jag har också storlek 23-24. IN MY DREAMS! Dåligt. Jag tycker att mina 26-27:or är en ganska normal eller nästan en liten storlek. Om man ska fortsätta nära den uppfattningen fungerar det liksom inte att ha en kompis, som inte upplevs så fasligt liten, med fyra storlekar mindre jeans.

Slutsats: Tre bra, två dåliga. Jovars. Det här kan gå. Grönt ljus till att träffa henne igen.

Lika! Men olika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar