16 oktober 2009

Det här gick ju inte som planerat...


- Titta här älskling. Nu har jag kollat på hur vi kan göra i klädkammaren. Åh, det skulle bli så bra. Har ritat in allting här också, skala 1:20. Hyllor här, stänger där. Det blir mycket mer förvaringsmöjligheter och mycket mer ordning. Vad tycker du? *övertalningskampanj 2000 inledd*
- Det ser ju jättebra ut, faktiskt.
- Och vad tror du att det kostar? *håller tummarna för höga siffror*
- Vet inte, typ 8 000?
- Du, typ 4 500! Om vi köper nu alltså, det är 20 % rabatt oktober ut. *han gick rätt i detta-är-såååå-billigt-fällan! Sviss! Plus en liten tidspress inflikad. I'm on a roll.*
- Jaså, det var ju inte så farligt faktiskt.
- Nej, jag vet. Och så kan vi säkert sälja garderoberna vi har där nu och få ett hundralappar för dem. *så med andra ord tjänar vi förmodligen på detta*
- Och du ser det här som en permanent lösning, inte som det blir ibland när vi köper grejer och ändrar oss sedan?
- Om vi fixar till det såhär kommer vi aldrig vilja ändra på det, det kan jag nästan lova. Det är typ ultimata användningen. *oroa dig inte, ditt liv blir mycket bättre med renoverad klädskrubb*
- Okej. Men vad ska vi ha på den här tomma ytan då? En spegel?
- Precis! *nu har jag honom*
- Med belysning ovanför, tycker jag.
- *flämt* Ja, precis vad jag tänkte!!! *lyckorus och inre glädjedans - han inte bara köper detta, han tänker precis som jag!*
- Jättebra! Men vi väntar lite med det här.
- ... Hur menar du nu? *börjar ana oråd, avbryter inre glädjedans*
- Men du är ju så impulsiv.
- Impulsiv? Jag har ju gjort millimeternoggranna ritningar och beräkningar och allt! *tycker att det här tog en ytterst vidrig vändning*
- Jamen du kan ändra dig plötsligt.
- Ändra mig? Har du inte förstått vad jag har berättat för dig? Det här är the shit! *tillbaka till övertalnings-mode, nu med desperation*
- Men vi har så mycket annat att fixa med. Ny soffa, ny ytterdörr, renovering av trappa och tapetsering. Det kommer bara att bli liggandes.
- Liggandes? Nej, det här vill vi väl ordna med på en gång. Vill du inte ha en fin garderob? Och det är ju rea nu. Vi tjänar typ 1000-1500 på att köpa nu. *jobba, jobba, övertala, övertala - tjänaargumentet fungerar alltid på mig själv*
- Du vet hur det kommer att bli. Och med allt det andra och den kaffedödade datorn som måste ersättas har vi många utgifter framöver - var ska vi få alla pengar ifrån tänkte du? Eller har du tänkt shoppa för låtsaspengar?

Men suck. Fast jaja, det är klart. Han har ju inte läst ekonomi som jag har. Måste förklara detta med alternativkostnad för honom i kväll. (Håll tummarna för att han inte har koll på likviditet, konkurs och sånt.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar