8 februari 2010

Dä!

Helmut är mycket förälskad i ordet "dä". Han säger det jämt. I kväll hittade jag början till en Powerpoint som framhäver däs många fördelar. Jag tror att ppt:en är menad som visuellt stöd till möten där Helmut ska konvertera svensktalande till dätalande.



Hur säger man dä?
Man säger först d och sedan ä.
Vid behov av nyansering kan säga ddddddä med eftertryck.
Går utmärkt att använda flera gånger på rad: Dä! Dä! Dä!


Gester som kan passa tillsammans med dä
En nonchalant vinkning.
Dregling.
Piratfejset.

När kan man säga dä?
När man är helt vaken.
0,2 sekunder efter man vaknat.
Medan man sover (passar mao folk som pratar i sömnen).

Till vem kan man säga dä?
Till mamma och pappa.
Till främlingar.
Till sig själv.

På vilket sätt kan man säga dä?
Man kan skrika fram det när mamma och pappa busar med en.
Man kan hulka fram det när mamma äntligen kommer efter fem minuter av femminutersmetoden.
Man kan viska fram det när man grejar med något pillrigt.

Praktiskt
För att konstatera var lampan är.
För att konstatera var Bruce är.
För att konstatera var något obestämbart är.


Matematiskt
dä = 3,14159265358979
dä är det förhållande som erhålls när en sträcka delas i en längre del d och en kortare del ä på så vis att hela sträckan d+ä förhåller sig till d som d förhåller sig till ä. Kvoten d/ä blir då cirka 1,618.
d2 + ä2 = 2 är kanske sant om triangeln har väldigt speciella mått.


Emotionellt
Som uttryck för glädje.
Som uttryck för frustration.
Som uttryck för upprymdhet.

Filosofiskt
Dico dä, ergo sum
Om ett träd säger dä i skogen när ingen hör, låter det då?

Var finns dä? Inom kandidaten eller utanför kandidaten?

3 kommentarer:

  1. Hahaha, väldigt igenkännande! Fast min son har snöat in sig på "ordet" äh... hela tiden detta äh, till allt!! (förutom när katterna kommer, då fräser han istället :D )
    Kanske kan få låna din pp? Får bara räkna om det matematiska...

    SvaraRadera
  2. Kantitaten, vad e dä?

    Är det på sin plats att rekommendera "Dämamman" vård nu eller tror du att det räcker med öronproppar? Jag börjar bli orolig.

    SvaraRadera
  3. Vilken kul blogg! Jag är glad att jag hittade hit, även om mina barn är vuxna. Känner igen en hel del, om man säger så.

    SvaraRadera